Skolen har en innføringsklasse. Klassen består av elever som nylig er kommet til landet og som har svært begrensede ferdigheter i norsk.
Tiltak |
Mål |
Tidspunkt |
Ansvar |
Møte med foresatte og elev |
Nødvendige avklaringer i forhold til skolegang og helse |
Før oppstart skole |
Kontaktlærer |
Besøk på skolen |
Knytte første kontakten med skole. Overbringe nødvendige opplysninger som: 1. Personalia 2. Tidligere skolegang og status i forhold til språk |
Før oppstart skole |
Kontaktlærer |
Oppstart i Innføringsgruppe |
Kontaktlærer tar i mot eleven første dag Eleven blir presentert for sin ordinære klasse, som eleven skal følge i praktisk estetiske fag |
Første skoledag |
Kontaktlærer |
Opprette elevmappe |
Samtlige opplysninger vedr. eleven samles |
Før oppstart skole |
Rektor |
Enkeltvedtak |
Avklare innhold, omfang og organisering av skoledagen. Dette gjelder opplæring i innføringsgruppen, særskilt norskopplæring, tospråklig fagopplæring, morsmålsopplæring og eventuelle avvik. Det skal være spesielt fokus på integrering. |
Senest 1 mnd. Etter skolestart |
Rektor og avdelingsleder med ansvar for flerspråklige |
Morsmålslærer og / eller tospråklig faglærer |
Ved behov prøver skolen å få tak i morsmålslærer og / eller tospråklig faglærer. Hvis dette ikke fører frem, skal man prøve å få tak i språkassistent på elevens morsmål. |
Ved oppstart |
Rektor og avdelingsleder med ansvar for timeplan |
Jevnlig kartlegging |
Avklare ferdighetene i norsk, matematikk og engelsk. Bruke kartleggingsverktøyet til udir. |
To ganger pr. semester. Resultatene skal legges på elevmappa og registreres i Engage |
Kontaktlærer og faglærer norsk |
Overføring til ordinær klasse i flere fag |
Bli elev i en vanlig klasse med samme krav til tilpasning som øvrige elever Fatte enkeltvedtak om overflytting til ordinær klasse |
Innen to år |
Koordinator, kontaktlærere Rektor |
Arbeidsplaner for alle elevene |
Beskrive læringsmål og hva de skal arbeide med i alle fag |
Hver uke |
Kontaktlærer og faglærer |
To felles foreldremøter |
Legge til rette for et godt samarbeid med foresatte Ved behov bestilles tolk |
1 hvert semester |
Kontaktlærer og avdelingsleder med ansvar for flerspråklige |
Utviklingssamtaler |
Egenvurdering og veiledning for elevens videre arbeid Ved behov bestilles tolk |
1 hvert semester |
Kontaktlærer |
Elevsamtaler |
Spesielt med fokus på elevens trivsel og sosial funksjon Ved behov bestilles tolk |
1 hvert semester |
Kontaktlærer |
Muntlig og kriftlig halvårsvurdering |
En statusrapport i samtlige fag, samt en veiledning for det videre arbeidet |
Hvert år i januar og juni |
Kontaktlærer og faglærerne |