Fastsatt av rådmannen 2007-07-26.
Hjemmel: LOV 1998-07-17 nr 61: Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) §2-9 og §2-10.
Kap. 1 Formål og virkeområde
§ 1. Formål
Hensikten med reglementet er å gjøre Harstadskolene til en trivelig arbeidsplass for elever og ansatte.
§ 2 Virkeområde
Forskriften gjelder for alle grunnskoler i Harstad.
Kap. 2 Plikter
§3. Kommunens plikter
Elever ved grunnskolen i Harstad vil få en undervisning lagt opp etter sine forutsetninger og evner. Dette innebærer at kommunen, ut fra prinsippet om tilpasset opplæring skal :
- Gi tilbud om, og hjelp til å lære alle deler av gjeldende læreplan, spesielt tilpasset den enkelte elev.
- Behandle eleven med respekt og omtanke.
- Gi hjelp til å behandle konflikter med andre elever og med skolen.
- Gi en opplevelse av skolehverdagen som trygg og meningsfull.
§ 4. Elevenes plikter
Elever ved grunnskolen i Harstad har plikt til:
- Å bidra til at undervisninga blir best mulig ved å møte presis og godt forberedt til undervisningen.
- Å opptre slik at ingen føler seg utsatt for mobbing, rasistiske uttalelser / handlinger eller seksuell trakassering.
- Å vise medelever og voksne respekt og omsorg, både i skoletid og i arrangementer i skolens regi.
- Å bidra til å holde skolen fin ved å behandle inventar og utstyr best mulig og hindre forsøpling.
- Aldri ha med våpen eller andre farlige gjenstander på skolen.
- Aldri ha med eller bruke tobakk eller snus og andre rusmidler på skolen.
Kap. 3 Reaksjoner
§ 5. Brudd på ordensreglementet fører til:
- Det vurderes konkret i det enkelte tilfelle om brudd på reglementet er av en slik karakter at verger/foresatte skal gis muntlig orientering fra skolen om hendelsen.
- Ved alvorlige og/eller gjentatte brudd på bestemmelsen skal det sendes skriftlig melding til verger/foresatte.
- Slik skriftlig melding kan også inneholde varsel om at eleven står i fare for å få standpunktkarakteren Nokså Godt eller Lite Godt i orden og/eller oppførsel, jfr. Forskrift til Opplæringsloven av 23.06.200 § 3-10.
- Alvorlige og / eller gjentatte brudd på Ordensreglementet kan medføre at eleven ikke får delta på ulike arrangementer for en periode.
- Ved forsettlig eller uaktsom skade på/tap av bøker, inventar, bygning eller utstyr vil det bli vurdert å fremme erstatningskrav i overenstemmelse med Skadeerstatningslovens§ 1-1
”Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte:
skade som de volder forsettlig eller uaktsomt,
for så vidt det finnes rimelig under hensyn til
alder, utvikling, utvist atferd, økonomisk evne
og forholdene ellers.”
- Foreldrene har erstatningsansvar for inntil 5.000,- kroner, jfr. § 1-2
- Eleven kan pålegges å rydde / vaske / fjerne graffiti, og også gjøre annet foreskrevet arbeid som del av erstatning.
- Blir en elev tatt for å ha tobakk, snus eller andre rusmidler med seg på skolen / eller aktiviteter i skolens regi, beslaglegges rusmidlene.
- Det samme gjelder skadelige gjenstander og våpen, samtidig som politiet da involveres.
- Alvorlige brudd på skolens ordensreglement, eller gjentatte brudd, kan straffes med bortvisning jfr. Opplæringslovens § 2.10 Før dette skjer vil du imidlertid ha fått anledning
til å uttale deg.
- 1 – 4. årstrinn: Maksimalt 3 enkelttimer.
- 5 – 7. årstrinn: Inntil resten av skoledagen.
- 8 – 10. årstrinn: Inntil 3 dager.
Kap. 4 Saksbehandling
§ 6 Saksbehandling ved brudd på ordensreglementet:
- Brudd på skolens ordensreglement registreres som en anmerkning i elevprotokollen.
- Ved alvorlige og / eller gjentatte brudd sendes det skriftlig melding til foresatte i tråd med forskrifter til opplæringsloven av 23.06.2006 § 3.10
- Vedtak om utestengelse fra arrangementer bestemmes av rektor i samråd med kontaktlærer.
- Etter alvorlige brudd på Ordensreglementet varsles elevens foresatte om vedtaket om bortvisning. Dette skal skje snarest og senest en uke etter at hendingen har funnet sted.
- Nedsatt karakter i orden og oppførsel settes i klasselærerråd og rapporteres til de foresatte i vurderingsboka.
- Beslutning om bortvisning fattes av rektor i samråd med elevens kontaktlærer. For elever på
5 – 7. årstrinn skal bortvisningsvedtak på mer enn enkelttimer meldes de foresatte før det settes i kraft.
- Beslutning om bortvisning ut over en dag er et enkeltvedtak. Vedtaket skal derfor begrunnes skriftlig og det kan ankes etter reglene i Forvaltningsloven.
- Elevens kontaktlærer plikter – så langt det er praktisk mulig – å holde de foresatte kjent med problematisk adferd, slik at de foresatte kan gripe inn så tidlig som mulig.
- Den enkelte skole kan utarbeide sitt eget ordensreglement i tråd med denne forskriften. Slikt ordensreglement skal godkjennes av rådmannen.
Kap 5. Iverksetting
§ 7 Iverksetting
Forskriften iverksettes fra 01.08.2007.