Ny film: Barnevernet og bekymringsmeldinger
Lær hva barnevernet gjør i forbindelse med bekymringsmeldinger. Elisabeth Markussen Solheim er avdelingsleder ved mottak i barnevernet i Harstad kommune, og har her en gjennomgang.
HVA | TEMA | MÅLGRUPPE |
Fagdag | BTI – fagdag 16.10.24. Innhold for dagen kommer | BTI-ressurspersoner og ledere |
Informasjonsfilm | Hva skjer når barneverntjenesten mottar bekymringsmelding: https://vimeo.com/935870927/bc66d7c7d4?share=copy | Alle offentlige ansatte |
E-læringskurs | Barn som pårørende – hvordan fange opp og følge opp barn som pårørende | Ansatte i helse- og omsorgstjenesten |
E-læringskurs | Koordinator og individuell plan – innsikt i hva samarbeid om koordinering og individuelt planarbeid handler om | For ansatte som skal jobbe som koordinator med eller uten IP, ansatte i kommunen |
Nettressurs | Ny barnevernslov 01.01.23 – 8 videoer som tar for seg kap. 1-8 og kap.12 i ny barnevernslov
| Ansatte i barneverntjeneste, alle som jobber med barnevern |
Nettressurs | Jeg vet - læringsressurs om mobbing, vold, overgrep og barns rettigheter | Ansatte i barnehage og skole |
Nettressurs | Samtaler med barn – utvikle og øve snakkekompetanse | Ansatte som jobber med barn og unge |
Nettressurs | Samtale med foresatte – verktøy for å kartlegge er problem og strukturere en samtale – den nødvendige samtalen | Ansatte i barnehage og skole |
Webinar | Til barns beste. Hva betyr det i praksis? – Gjennomgang av konkrete momenter i BTI-verktøyet Barn beste-modellen | Alle ansatte som jobber med barn og unge |
Nettressurs | Tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge - Helsedirektoratet - Nasjonal faglig retningslinje Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet - Nasjonal veileder Psykisk helsearbeid barn og unge - Helsedirektoratet (Kapittel 3) - Nasjonal veileder | Alle ansatte som jobber direkte/indirekte med barn og unge |
Nettkurs
| Traumeforståelse og traumebevisst omsorg – gir kjennskap til sentrale teorier og forståelsesmodeller om psykiske traumer og kjennskap til grunnleggende element i traumebevisst omsorg, for bruk i ditt arbeid med barn/unge | Ansatte som jobber med barn og unge |
E-læringskurs | Barnets beste på individnivå - praktiske ekesmpler og veiledning i hvordan gå frem for å vurdere barents beste i ditt arbeid Barnets beste på systemnivå - hvorfor og hvordan vurdere barnets beste på systemnivå | Ansatte som jobber med barn og unge |
E-læringskurs | Barns rett til å bli hørt på individnivå - hvorfor er det viktig og hva betyr barns medvirkning på individnivå Barns rett til å bli hørt på systemnivå - hvorfor er det viktig og hva betyr barns medvirkning på systemnivå | Ansatte som jobber med barn og unge |